
Zima za pasem i większość miłośników narciarstwa już szykuje się do nadchodzącego sezonu. O nartach, kijach czy wiązaniach już pisaliśmy, lecz najmniej uwagi poświęciliśmy w mojej opinii najważniejszemu elementowi przygotowania sprzętu, a mianowicie smarowaniu nart. Każdy - nieważne, czy zawodnik czy amator narciarstwa - wie dobrze, iż odpowiednie dobranie parafin na jazdę i smarów odrzutowych tj. „na trzymanie” sprawia, że trening staje się przyjemnością, a na zawodach może odwrócić kolejność na liście wyników.
Jako, że temat parafin, smarów i akcesoriów narciarskich jest bardzo rozległy w kilku(nastu) artykułach, postaram się przybliżyć tajniki ich doboru oraz przeprowadzę Was po katalogu jednej z wiodących firm w Europie – włoskiego producenta, Briko Maplus.
GRIPY to smary odrzutowe (na trzymanie) z grupy twardych, najczęściej używane w trakcie sezonu narciarskiego na warunki suche oraz miękkie (śnieg świeży oraz nieprzeobrażony). Stosowane są na narcie wyłącznie w strefie odbicia – najczęściej są to dwa odcinki po około 25-35 cm od środka ciężkości narty lub wyznacza się go przy pomocy „testu kartki papieru”.
Z tej grupy Briko Maplus w swojej ofercie posiada pięć podstawowych smarów "na trzymanie" oraz trzy fluorowe. W mojej opinii jest to najlepiej wyskalowana liczba smarów z obecnych na rynku. Dodatkowym ułatwieniem jest podawanie temperatur stosowania w odniesieniu do temperatury powietrza. Pięć smarów podstawowych całkowicie pokrywa się z warunkami występującymi w zimie i nie naraża użytkownika na zbędne wydatki, aby zakupić pełną ofertę na każdą pogodę. Jeszcze lepszy komfort zapewniają trzy smary fluorowe stosowane podczas długich biegów oraz przy wysokich wilgotnościach powietrza.
Ze smarów podstawowych, których uszeregowanie kolorystyczne dodatkowo ułatwia smarowanie, korzysta się najczęściej do wilgotności powietrza nieprzekraczającej 60 %.Wykorzystuje się je również jako gripy bazowe - zakładane na gorąco w celu spowolnienia ścierania się właściwego smaru. Zaczynając od kolorów zimnych producent oferuje nam następujące smary:
- Briko Maplus Stick Zielony – smar stosowany jest w zakresie temperatur -20 do -8 [˚C]. Świetnie sprawdza się również jako baza. Ponieważ przeznaczony jest do niskich temperatur, nie wpływa negatywnie na działanie smaru właściwego.
- Briko Maplus Stick Niebieski – stosowany w zakresie temperatur -7 do -3 [˚C]. Poza standardowym użyciem również często służy do zacierania klistrów.
- Briko Maplus Stick Fioletowy – w Polsce najczęściej występują warunki do zastosowania tego smaru. Używany w zakresie temperatur -3 do 0 [˚C].
- Briko Maplus Stick Żółty – jako najcieplejszy smar z serii stosowany jest w zakresie temperatur 0 do +2 [˚C]. Z doświadczenia wiem, że dobrze spisuje się również w temperaturach powyżej 2 ˚C.
- Briko Maplus Stick Pomarańczowy – smar twardy, uniwersalny o szerokim zakresie temperatur -20 do +2 [˚C]. Założony na ciepło jest dobrą bazą. Powinien znaleźć się w każdej skrzynce, ponieważ często jest smarem „ostatniego ratunku”.
Kolejne trzy smary z dodatkiem fluoru zastosowanie znajdują w warunkach wilgotności powietrza powyżej 40%. Najlepiej sprawdzają się w warunkach:
- Briko-Maplus Stick Fluor Zielony -13 do -5 [˚C]. Chyba najrzadziej używany w całej gamie w warunkach krajowych ze względu na konieczność złożenia się dwóch czynników: niskiej temperatury i wysokiej wilgotności.
- Briko-Maplus Stick Fluor Niebieski -4 do -2 [˚C]. Cienka warstwa tego smaru naniesiona na nartę w przypadku zlodzonych torów znacząco zwiększa komfort biegu.
- Briko-Maplus Stick Fluor Fioletowy -2 do +1 [˚C]. Świetnie sprawdza się w najtrudniejszych warunkach do smarowania tj. w temperaturze 0 ˚C.
Wszystkie smary dostępne są w wygodnych i łatwych w użyciu opakowaniach. Wbrew powszechnej opinii smarowanie przy użyciu systemu Briko Maplus jest szybkie i przyjemne. Wystarczy wybrać odpowiedni grip, nawet na podstawie temperatury pokazywanej na termometrze samochodowym, na strefę odbicia nanieść cienką warstwę smaru i rozetrzeć specjalnym korkiem.
Czekam na pytania w komentarzach.
Radek Koszyk
wiecej porad dotyczących biegów narciarskich znajdziecie TUTAJ