Technologia Twin Skin firmy Fischer zyskuje sobie coraz większe grono fanów, popularne foki są już używane nie tylko przez początkujących narciarzy, ale też przez coraz większą grupę biegówkowych wyjadaczy. W tym sezonie debiutuje nowa narta z grupy Twin Skin mianowice Twin Skin Speedmax. Poniżej zaprezentujemy wyczynowe modele Fischera na fokach.
W grupie nart wyczynowych (grupa RACING) na foce (Twin Skin) Fischer zaczynał od jednego modelu, mianowicie Twin Skin Carbon. Nartę miałem okazję testować już 3 sezony temu (zresztą do dzisiaj jest w użytku). Wtedy była to nowość i nie wszyscy, łącznie ze mną wiedzieli jak to będzie działać.
Dla "siedzących" w temacie najprostszym wyjasnieniem będzie to: wyobraźcie sobie wyczynowego carbonlite-a, do którego przyklejono dwa paski foki. Prawda, że daje do myślenia? Normalna narta Carbonlite to najlżejsza (980g.) wyczynowa narta produkowana przez austriacką firmę z Ried. W wersji zawodniczej ma dwa rodzaje ślizgu cold (na zimno ;) ) i plus czyli na temperatury -5 stopni i cieplej. Ślizg także najwyższy jaki firma Fischer produkuje czyli World Cup, odpowiednio (wide wyżej) cold lub plus.
Na usta ciśnie się pytanie, po co do wyczynówki doklejać fokę? Odpowiedź jest prosta. Dla wygody. Z pewnością nie obce są Wam sytuacje, kiedy to w czasie ważnych zawodów na trasach, na których są różne rodzaje śniegu, nie trafalialiście ze smarowaniem. Np. na starcie jechało i trzymało, potem tylko jechało, a potem już nie działało nic. Lub też złapaliście lód na ślizg i umarł w butach, na zjazdach poruszaliście sie krokiem z odbicia. Prawda, że każdy z Nas spotkał się z takimi przypadkami?
I to jest własnie powód dla którego Twin Skin występuję w wyczynowych modelach. jeżeli jesteście "pchaczami" lub też, żeby nikogo nie urazić, zawodnikami biegającymi techniką double pooling, to Twin Skin na nic Wam się nie przyda. Jeżeli jednak preferujecie klasyczną technikę, krok z odbicia, jednokrok, dwukrok itp to je ono, jak mówią nasi południowi sąsiedzi. Startujecie w zawodach i narty smarujecie tylko na jazdę (parafiny, liquidy, proszki, co tam kto ma), trzymanie załatwia Wam foka. I wyobraźcie sobie, że to działa! Wielokrotnie sprawdzone :) Jesteście do przodu z rywalami, którzy nie trafili ze smarowaniem już na starcie.
Żeby jednak nie wyglądało to na laurkę musze napisać kiedy Twin Skin nie trzyma - nie trzyma na sypkim, nie związanym śniegu (kasza, firn itp). Po prostu foka nie ma się do czego przyczepić.
Wystarczy ideologii, przejdźmy do szczegółów.
Jak wspominałem już wyżej w tym sezonie debiutuje najnowszy Twin Skin Fischer, a mianowicie Speedmax 3D. ( o samej technologii 3D TUTAJ ), w skrócie narty oznaczone jako 3D mają także boki, które możemy smarować pastami na jazdę.
Narta waży 1030g. (przy długości 197cm) czyli tyle samo co "normalny" speedmax ) Ślizg i tu jest jedyna różnica, występuje tylko w PLUS-ie, nie ma colda i speciala.
Mamy trzy twardości czyli soft, medium i stiff, jednak ten model personalizujemy z dokładnością do 1,5 kg, oczywiście dzięki indeksom FA. Co to takiego to FA, to dwu lub trzy cefrowy numer na fabrycznej naklejce, który pozwala określić nam na jaką wagę jest dana narta z dokładnością do półtora kilograma. To zresztą jest specjalizacja Fischer-a - absolutna personalizacja narty dopasowana do zawodnika.
Reszta speedmaxa 3D Twin Skin nie różni się absolutnie niczym od narty, która rządzi w Pucharze Świata.
Speedmax 3d Twin Skin model 2019
Drugi z kolei futrzak (musicie wybaczyć te różne określenia na Twin Skina - zasłyszane na trasach) to model, który przecierał szlaki, czyli Twin Skin Carbon. Waży o 50g. więcej, reszta już identyczna czyli ślizg World Cup Plus, trzy podstawowe twardości (j/w) Różnica? Tylko dla naprawdę potrafiących to wykorzystać. TS Carbon nie ma technologii Cold Base Bonding i Gliding Sidewall czyli po polsku i w skrócie jednorodnej struktury molekularnej bazy dla idealnego wchłaniania smaru i nie ma smarowanych boków nart (vide 3D).
Carbon Twin Skin model 2019
Trzeci w kolejności Twin Skin z grupy Racing to z kolei odpowiednik "gołego" RCS, czyli Model Race. Race waży więcej niż w/w koledzy mianowicie 1190g. (197cm). Ma też inny ślizg - WORLD CUP PRO - dla jednych będzie to zaleta, dla innych wada. Ślizg ten jest bardziej ogólny od ślizgu World Cup Plus, czyli sprawdza się na wszystkich zakresach temperaturowych, jednak jedzie odbrobinę wolniej w warunkach plusowych. Z kolei przy dużym mrozie powinien pojechać lepiej od swojego "wyższego" kolegi. Dlaczego powinien? To już sprawy przygotowania nart, doboru do wagi itd, itp.
Race Twin Skin model 2019
Więcej szczegółów technicznych dotyczących technologii użytych w poszczególnych modelach, dostępne długości itp ważne i ciekawe znajdziecie TUTAJ.
Myślę, że pokrótce zaspokoiliśmy waszą ciekawość dotyczącą modeli Twin Skin Fischer do ścigania się w zawodach. W kolekcji Racing są jeszcze dwa modele na fokach (PRO i SUPERIOR) jednak te już polecam do innych celów, o czym oczywiście w najbliższym czasie napiszę.
Kuba Cieślar
P.S wszystkie modele w grupie RACING, zarówno Twin Skin, jak też te bez foki mają identyczne taliowanie (szerokośc narty) - 41-44-44mm.
P.S II - o cenach modeli i gdzie je kupić napiszę po wizycie w fabryce Fischera w Austrii, około 15 września.