fischer

Wizyta w fabryce Fischera w austriackim Ried to oczywiście niesamowita przygoda, jednak co ważniejsze wyjaśnienie wielu „tajemniczych” skrótów, które na nartach Fischera występują. Zdajemy sobie sprawę, że dla fachowców nie będzie to żadne zaskoczenie, jednak dla rzeszy użytkowników będzie to przewodnik step by step.

 

Na początek pochylimy się nad oznaczeniami konstrukcji nart znajdującymi się na dziobach:

 

Konstrukcja nart łyżwa:

Skating 610 – najszybsza, ale wymagająca bardzo dobrej techniki, przy dociśnięciu pary nart dzioby  bardziej odstają od siebie, użyta w modelu speedmax we wszystkich modelach, oznaczenie na czubach 1Q/610

Skating 115 – bardziej przylegająca do powierzchni śniegu, dedykowana na twarde warunki, mniejsze odstawanie dziobów pary  nart przy dociśnięciu, oznaczenie na czubach 15/115 w modelach carbonlite skate H-plus, rcs skate plus, w modelach rcr skate, scs skate, crs skate, sc skate oznaczenie 115

 

fischer

 

 

Konstrukcja nart klasyk:

Classic 902 – użyta w speedmax classic plus 902 oznaczenie 9Q2/902, Speedmax zero+ oznaczenie 9Q2/902, twin skin carbon oznaczenie 902, rcs zero+ oznaczenie 902, dedykowana na klister, mokre warunki, miękkie podłoże

Classic 812 – przeznaczona na twarde warunki, zmrożony śnieg, użyta w speedmax classic cold oznaczenie 8Q2/812, Speedmax classic plus oznaczenie 812 8Q2/812, carbonlite classic plus ozn. 81/812, rcs classic plus ozn. 812, twin skin race ozn. 812, rcr crown ozn. 812

 

fischer

 

Double poling – specjalna konstrukcja do nart klasycznych na pchanie( bezkrok ) gwarantuje lepszą efektywność rozłożenia docisku narty przy bezkroku, użyty w Speedmax double poling.

Ciekawostką dotyczącą nart do kalsyka jest jeszcze to, że firma powoli odchodzi od produkcji tzw. zerówek.

 

 

Kolejnym problemem do rozwiązania i odtajnienia ;) jest numer boczny na narcie. Składa się on z długości narty (3 cyfry), ukośnika i kolejnych dziewięciu cyfr. Co oznaczają?

Po ukośniku, pierwsze dwie cyfry to rok produkcji, kolejna (trzecia) cyfra to twardość narty, dwie następne czyli 4 i 5 w kolejności to tydzień produkcji. Natępnie cztery cyfry to numer seryjny.

Często gęsto, jednak nie na wszystkich nartach, czasami spotyka sie to na naklejkach technicznych na narcie (tej z kodem kreskowym) mamy jeszcze trzy cyfrowy kod. To mniej ni więcej skrót opisowy narty, czyli na jaką wagę, warunki śniegowe itp. Pełny numer jest rozpisany na rysunku poniżej.

 

 

 

Ciekawostka na koniec. Z pewnością nie raz nie dwa spotkaliście się z nartami, które nie mają numerów na dziobach (dotyczy grupy Racing), a czasami, niezwykle rzadko nie mają numerów bocznych. Otóż jeżeli narta nie ma numeru bocznego to wg. Maxa Buttingera szefa działu Nordic Fischera taka narta nie istnieje...poza wzorcownią. Numerów bocznych nie miały oglądane przez nas tzw. sample (wzory).

 

Inne:

Cold base bobding – montaż ślizgów na zimno – temperatura nie uszkadza wiązań molekularnych ślizgu co gwarantuje świetne wchłanianie parafin, użyty w modelu speedmax

Struktury ( DTG ):

- COLD – niskie temperatury -2 i zimniej, (avarage roughness height/RA 1-3)

- PLUS – nowa struktura w modelach 2017/18 bardzo uniwersalna ( -5 i cieplej) RA 3-5

- PLUS COARSE – najgłębsza struktura, RA 4,5-6,5 (0 i cieplej) idealna na sypki śnieg, sztuczny śnieg, mokre warunki – użyta w Speedmax skate c-special i speedmax classic plus 902 ( narta na Bieg Piastów).

 

 

kolejne "tajemnice" dotyczące nart fischera wkrótce.

 

opracowanie: Centrum Testowe Fischer Jakuszyce i skipol.pl