skurzok

Cześć fajnie że czytasz ! Pozwól że opowiem Ci kilka słów o sobie. Nazywam się Tomasz Skurzok, jestem byłym zawodnikiem biegów narciarskich. Z racji tego że nie zostałem mistrzem świata postanowiłem zgłębiać tematykę treningu. Pierwszym krokiem do tego były studia na AWF w Katowicach, po drodze liczne kursy, szkolenia, a także nauka od najlepszych specjalistów  przygotowania motorycznego i  siłowego w kraju . W serii artykułów na skipol.pl postaram się przybliżyć wam zagadnienia związane z aktywnością fizyczną , regeneracją , treningiem , planowaniem a także z chęcią poruszę wasze propozycje tematów o których chcieli byście poczytać.  Jestem pewien że zarówno trenerzy, zawodnicy jak i osoby trenujące rekreacyjnie znajdą coś dla siebie. Gotowi ?

Zapraszam do lektury !

 

 

CO NAM DAJE AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA

Zbliża się zima, wiele z czytelników tego serwisu zapewne wybierze się na trasy biegowe czy stoki zjazdowe zaznać fantastycznych widoków jak i pooddychać świeżym powietrzem. Wcześniej musimy jednak zadać sobie pytanie „ Jak wyglądała nasza aktywność fizyczna w ostatnich miesiącach”? Czy jestem gotowy/a żeby przejść 5 km w trudnym terenie z uśmiechem na twarzy i nie zrobić sobie krzywdy na ciężkich  zjazdach. Bieganie na nartach wymaga od człowieka kilku dobrze ukształtowanych zdolności motorycznych takich jak wytrzymałość, siła , koordynacja. Wybierając nasze cele dla siebie musimy wziąć pod uwagę nasz wiek, masę ciała, przebyte lub trwające choroby.  O przygotowanie do sezonu narciarskiego musimy zadbać już w okresie letnim.

 

Jak to zrobić ?

 Przede wszystkim wysiłek fizyczny musi nam towarzyszyć min 2/3 razy w tyg przez cały rok. Treningi takie jak jazda na rowerze , marszobiegi, pływanie, nartorolki   bardzo mocno kształtują naszą wytrzymałość co przełoży się na efektywność biegu na nartach. Należy jednak pamiętać o ćwiczeniach kształtujących siłę globalną naszego organizmu, w biegu na nartach udział bierze większość głównych grup mięśniowych, pamiętajmy że to siła mięśni napędza nasz szkielet  do pracy . Niedostatecznie  silne mięśnie nie są w stanie utrzymać naszego ciała w pozycji pionowej, co w konsekwencji doprowadza do tak częstych w dzisiejszym świecie wad postawy, problemów ze stawami i wiele innych dysfunkcji które przeszkadzają nam w codziennym życiu . O tym jak usprawnić swoje ciało napiszę w kolejnych artykułach. Dziś jednak chcę się skupić na korzyściach jakie daje Ci konsekwentne zażywanie sportu.

 

Układ krążenia

   - Zwiększenie pojemności skurczowej i minutowej serca

   - Zmniejszenie tętna spoczynkowego oraz wysiłkowego

   - Obniżenie ciśnienia tętniczego krwi

   - Lepsze zaopatrzenie tkanek w tlen

   - Wzrost poziomu mioglobiny w mięśniach

   - Wzrost ilości czerwonych krwinek

 

Układ oddechowy

   - Poprawa wentylacji i wzrost pojemności życiowej płuc

   - Usprawnienie czynności oddechowych przepony

   - Wzmocnienie siły mięśni oddechowych

   - Poprawa ruchomości klatki piersiowej

 

Układ Nerwowy

   - Poprawa percepcji wzrokowej i koordynacji psychoruchowej

   - Wydzielane podczas wysiłku endorfiny mają wpływ na zmniejszone odczywanie bólu , a także głębsze uczucie zadowolenia czy dobry nastrój po zakończonym wysiłku.

 

Narząd Ruchu

   - Zwiększone ukrwienie i odżywienie stawu

   - Pobudzenie kaletek maziowych

   - Wzmocnienie mięśni i ruchomości w stawach

   - Lepsza ruchomość kręgosłupa ( pionowa postawa do później starości )

   - Mocniejsze kości ( ochrona przed urazami mechanicznymi )

 

Jak widzimy sport rekreacyjny niesie za sobą wiele korzyści, które w bardzo dużym stopniu wpływają na jakość naszego życia.  Kiedy dostosujemy wysiłek do naszych rzeczywistych możliwości i nieraz schowamy ego do kieszeni możemy cieszyć się zdrowiem do późnej starości. Już za tydzień  kolejny artykuł .

 

Jeżeli masz jakieś pytania, chcesz skonsultować swój plan treningowy lub nauczyć się wykonywać ćwiczenia usprawniające Twoje ciało można mnie spotkać w Katowicach lub Istebnej a także na facebooku i instagramie (góral trenuje )

Pozdrawiam i życzę super tygodnia !

 

Tomasz Skurzok

 

 

 o autorze: Tomasz Skurzok był zawodnikiem klubu NKS Trójwieś Beskidzka, medalistą Mistrzostw Polski Seniorów i Juniorów. Obecnie pracuje jako trener personalny oraz współpracuje z kadrą młodzieżową PZN.

 

bibliografia: Kliniczna medycyna sportowa - Peter Brukner i Karim Khan