norwegia

Norweski model treningowy : opis prawidłowego rozwoju dzieci i młodzieży w wieku 13-18 lat, struktura czasowa treningu, opis poszczególnych okresów przygotowawczych, przykładowe plany treningowe, podział na strefy intensywności, wskazówki i wytyczne dla trenerów, narzędzia do kontroli procesu treningowego i rozwoju zawodnika i wiele innych. W pierwszej części opracowania materiałów treningowych przygotowanych przez Norweski Związek Narciarski struktura czasowa treningu, zapraszam!

 

 

Norwegowie twierdzą, że aby odnosić sukces na arenie międzynarodowej w wieku seniora zawodnik potrzebuje pomiędzy 750 a 900 godzin treningu rocznie, aby jednak dojść do takiej ilości treningu należy od młodego wieku stopniowo zwiększać objętość treningową zawodników i przygotowywać ich na rosnące obciążenia. Wzrost objętości treningowej powinien wynosić od 5 do 10% w skali roku. Jednocześnie należy pamiętać o korelacji pomiędzy objętością i intensywnością treningu. Nie można również zapominać o personalizacji treningu, który powinien być dobierany pod zawodnika, mając na uwadze jego stan zdrowia, stan psychiczny i motywację.

Przyjmuje się, że aby osiągnąć perfekcję w wykonywaniu czegokolwiek potrzeba przynajmniej 10 lat ćwiczeń, podobnie jest z bieganiem na nartach. Teoria treningowa mówi również, że w treningu dzieci powinniśmy skupić się na treningu wszechstronnym, dopiero około 11-12 roku życia powinno się wprowadzać treningi ukierunkowane pod konkretną dziedzinę sportu, a dopiero w wieku 15/16 lat ilość treningu ukierunkowanego powinna wyrównywać się z ilością treningu wszechstronnego. Z tych dwóch powodów Norwegowie prezentują przykładową strukturę rozkładu rocznej objętości treningowej przygotowanej dla zawodników od 13 do 23 roku życia :

 

Wiek zawodnika

Liczba godzin treningu rocznie

23

900

22

820

21

750

20

690

19

630

18

580

17

530

16

480

15

440

14

400

13

370

 

Wspomniany wyżej procentowy rozkład treningu wszechstronnego i ukierunkowanego w rozwoju dzieci i młodzieży :

 

 

 

 

Źródło : Trening av juniorer, Trening av barn og Undom (skiforbundet.no) i własne

Arkadiusz Posiadała